مقالات

بازی های دیجیتال

بازی های دیجیتال

ارزشمندی بازی های دیجیتال در آموزش کودکان

امروزه دیده می شود برخی از کودکان سرگرم بازی با تبلت و موبایل هستند و این موضوع خانواده هایی را دچار نگرانی می کند. استفاده کودکان از موبایل و تکنولوژی روز، همیشه هم مخرب نیست. بازی‌هایی که در گوشی‌های همراه هستند می توانند اثرات مثبتی هم داشته باشند.

کودکان بیشتر ترجیح می‌دهند سرگرمی و یادگیری را با هم تجربه کنند و اغلب از آموزش مستقیم بیزارند. به همین علت متخصصان حوزه یادگیری کودکان به دنبال راه حلی متناسب با عصر تکنولوژی، بوده اند و در سالهای اخیر  برنامه‌های آموزشی متنوعی متناسب با رده های سنی مختلف در این زمینه تولید کرده اند. این بازی ها، می تواند دقت کودک را بالا ببرند؛ به کودک یاد بدهند بر تکالیفی که نیاز به تمرکز و توجه دارد مسلط شود، همچنین می‌توانند مسائلی از قبیل مهارت های مورد نیاز شخصی و اجتماعی را به کودک آموزش دهند.

افزایش کیفیت بازی های دیجیتال، سناریوهای تعاملی، کیفیت بالای گرافیک و تنوع بازی های دیجیتالی می تواند محیط خشک آموزش واقعی و پشت میز نشینی را برای کودکان نسل امروز به محیطی شاد و آموزنده تبدیل کند. بررسی های انجام شده در دانشگاه بوستون در مورد اثربخشی نرم افزار MITA طی سه سال نشان داد که کودکانی که از تکنولوژی بازی های تعاملی در افزایش درک و کلام استفاده کردند به طور متوسط 3 برابر بهتر از کودکان مشابه ای که از این نرم افزار  استفاده نمی کردند، در رفع مشکلات کلامی شان موفق بوده اند.

در راستای بهبود کیفیت زندگی افراد خاص، دبیر کل سازمان ملل، شعار روز جهانی اوتیسم در سال  ۲۰۱۹ میلادی، "فنآوری‌های یاری رسان، مشارکت فعال"  اعلام نمود و تکنولوژی‌های کمک کننده به­ عنوان ابزاری برای برطرف کردن موانع این افراد در آموزش در این سالها مورد استفاده قرار گرفت.

با توجه به اینکه والدین- به ویژه آنهایی که کودکان خاص دارند- اغلب در زمینه انتخاب و نصب بازی های دیجیتال حساس هستند و به دنبال یافتن برنامه هایی متناسب با نیاز فرزند خود هستند، ساخت بازی هایی که دغدغه های خانواده ها را رفع کند هدف اصلی ما در ساخت بازی قهرمان کوچولو بوده است؛ نرم افزاری که  به جای قطع ارتباط این کودکان با دنیای واقعی، مهارت های  فردی و اجتماعی را به آنها یاد دهد  و الگوهایی هایی برای بازی در محیط واقعی به والدین و کودک ارایه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *