اخبار و رویداد ها

از ایده تا عمل، استارت آپ قهرمان کوچولو

از ایده تا عمل، استارت آپ قهرمان کوچولو

قهرمان کوچولو، فناوری در خدمت توانمندسازی

مریم ستار به همراه همسرش مرتضی ستار هم بنیان‌گذاران استارتاپ قهرمان کوچولو هستند. مریم ستار فارغ التحصیل دانشگاه شیراز و دارای مدرک MBA،  مدیرعامل و مرتضی ستار رئیس هیئت مدیره شرکت داده نگار داتیس پارس از بنیانگذاران مجموعه قهرمان کوچولو هستند. مریم ستار و مرتضی ستار در این مصاحبه از نحوه شکل‌گیری قهرمان کوچولو و چالش‌هایی که در مسیر این مجموعه وجود داشته می‌گویند.

در سال ۱۳۹5 وقتی متوجه شدیم فرزندمان از تکنولوژی بیشتر از آدم­های اطرافش یاد می گیرد اولین تولیدات آموزشی کودک را برای فرزند خویش، به طور شخصی، با ترجمه کلیپ های انگلیسی آموزشی به فارسی آغاز کردیم و آنها را با سایر والدین به اشتراک گذاشتیم.

ما فعالیت‌های خود را ازسال 1388 در حوزه  آموزش مجازی برای دانشگاه­ها و مراکز دولتی و خصوصی مختلف آغاز کردیم و در ادامه ساخت انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی کودکانه برای بخش آموزش سازمان محیط زیست استان فارس آغاز کردیم.

در سال 1395 اولین محصولات شخصی ما به صورت ویدیوهای ترجمه شده به زبان فارسی برای آموزش کودکان در اختیار عموم قرار گرفت و با استقبال مواجه شد.

پس از آن همکاری ما با بازی هوشمندMITA  از دانشگاه بوستون و هاروارد برای ارایه نسخه زبان فارسی این بازی در زمینه گفتاردرمانی و استفاده از هوش مصنوعی در کمک به کودکان طیف اتیسم در سال 1396 آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. این بازی برترین برنامه گفتاردرمانی در دنیاست که تاکنون به 36 زبان دنیا برای کودکان منتشر شده است.

تولد قهرمان کوچولو

در سال 1397 با توجه به حجم تماس هایی که از طرف خانواده های طیف اتیسم به طور شخصی برای رفع نیازهای کودکان تازه تشخیص گرفته داشتیم و با توجه به اثربخشی کلیپ های اشتراک گذاشته شده برای کودکان اتیستیک و رضایت والدینشان،  ایده راه اندازی سامانه جامع اتیسم در ما شکل گرفت. مهم ترین چالشی که ما در این سالها داشتیم گردآوری داده ها از منابع مختلف و تشخیص اطلاعات درست و غلط و انتخاب روش های موثر برای فرزند خود بود. در این بین استفاده از تجربیات سایر والدین و مقایسه با مقالات تخصصی منتشر شده ملی و بین المللی وقت و انرژی زیادی می گرفت. ایده ایجاد آکادمی اتیسم و تالار گفتگو، جمع آوری کلیه نیازهای خانواده های کودکان طیف اتیسم و خانواده هایشان در یک مرجع معتبر و ساخت و انتشار بازی های موثر، هدف ما از ایجاد سایت سامانه جامع اتیسم بود.

در این بین با توجه به سن طلایی کودکان و محدودیت وقت و بودجه، نبود بازی های مخصوص کودکان خاص و سوق به سمت نرم افزارها به علت شیوع بیماری کرونا، تصمیم گرفتیم بر ساخت بازی های رایانه ای با توجه به حساسیت های کودکان خاص تمرکز کنیم. بازی هایی که شخصیت ها، گرافیک و حتی صدا گذاری های خاص داشته باشند و تا حد ممکن حساسیت های دیداری و شنیداری و نیازهای این کودکان و خانواده هایشان را با شبیه سازی محیط های واقعی و سناریوهای تعاملی پوشش دهند.

 در این جا بود که در فراخوان شتابدهی لبخند اول مجموعه هاب شیراز شرکت کردیم، ایده ما از میان 76 تیم برگزیده شد و قهرمان کوچولو متولد شد.

مجموعه هاب شیراز و حرکت اول  جز حامیان اصلی ما شدند و با برگزاری دوره های آموزشی و منتورهای کارکشته و مجرب راه را برای ما هموار کردند تا بتوانیم گامهای خود را در کمک به کودکان بلند تر برداریم.

قهرمان کوچولو چه کار می‌کند؟

قهرمان کوچولو به همه کودکان کمک می­کند، اما برای کودکان خاص بهینه سازی شده است و به نیازهای حسی کودکان اتیسم و اختلال یادگیری و حتی نیاز به تکرار تمرین کودکان سندروم داون یا فلج مغزی نیز توجه کرده است.

قهرمان کوچولو آمده است تا به همه کودکان با هر شرایطی کمک کند قهرمان درون خود را کشف کنند و در هر زمان و مکان، با بازی و شادی توانمند شوند.

قسمت اول این بازی ها به آموزش مهارت های خودیاری به کوکان زیر 8 سال می پردازد که در نوروز سال 1400 منتشر شد و با استقبال خوبی روبرو شد. این بازی در حوزه نیازهای فردی (آموزش مسواک زدن، شستن دستها، توالت رفتن، غذا خوردن، لباس پوشیدن و...) است که هر پدر و مادری آنها را تجربه کرده است و اهمیت آموزش صحیح آن بر هیچ کس پوشیده نیست.

 پس از آن قسمت کلمات جادویی در حوزه اموزش روابط اجتماعی و استفاده صحیح و مناسب از کلمات منتشر شد. این بازی ها شامل کاراکترهای شخصیت پردازی شده، گرافیک بومی و جذاب، محیط شبیه سازی شده و سناریوهایی مرحله به مرحله تعاملی هستند که کودک می­تواند تمامی آنها را در محیط واقعی تمرین و تکرار کند و در کاهش اضطراب کودک بسیار اثرگذار است.

نیاز خانواده ها به آموزش در هر زمان و مکان، فرصتی برای قهرمان کوچولو

امروزه در هر خانواده ای یک گوشی هوشمند یا ابزار دیجیتال یافت می­شود که احتمالا یک بازی کودکانه هم بر روی آن نصب است؛ چه بهتر که این بازی، یک نرم افزار ایمن ایرانی مفید و سودمند با قابلیت کنترل مدت زمان بازی، با نظارت والدین و بدون تبلیغات باشد که در حین لذت و با تکرار و تمرین در قالب بازی، آموزش های لازم را به طور غیر مستقیم در ذهن کودکشان ماندگار کند؛ آن هم با شخصیت هایی منحصر به فرد و گرافیک جذاب!

  • والدین کودکانی که به دنبال نرم افزارهای مفید، سالم و آموزشی برای اوقات فراغت دلبندان خود هستند.
  • خانواده هایی که از نقاط مختلف کشور خصوصا مناطق دور از مراکز استان برای بهبود شرایط فرزندشان به دنبال مرجعی مطمین می­گردند،
  • والدین شاغلی که از نظر زمانی برای رفتن به کلینیک های توانبخشی دچار محدودیت هستند.
  • خانواده هایی که از نظر هزینه توانایی پرداخت مبالغ بالای خدمات توانبخشی و گفتاردرمانی را ندارند.
  • متخصصینی که به دنبال استفاده از روش های نوین و استفاده از تکنولوژی برای مراجعین خود هستند.
  • مربیان و پرستاران کودکی که نیازمند یک برنامه شاد و مفید برای کودک تحت مراقبت خود هستند.
  • مراکز نگهداری کودکان با نیازهای ویژه که آموزش کودکان را برعهده دارند.

و ... سایر کاربران می­توانند ازین مجموعه بازی ها بیشترین بهره را ببرند.

چالش اصلی قهرمان کوچولو

چند درصد از افراد تا بحال برای استفاده از نرم افزار word  هزینه ای پرداخت کرده اند ؟ یا برای نسخه ویندوزی که روی کامپیوترهمه نصب است؟

 متاسفانه در کشور ما  استفاده از نرم افزار های قفل شکسته رواج زیادی دارد و این موضوع این ذهنیت را در میان کاربران ایجاد کرده است که چرا باید برای استفاده از بعضی بخش های نرم افزار شما پولی بپردازیم. این در حالی است که برای ساخت هر بازی ساعتها وقت و هزینه صرف شده است (از سناریوهای علمی گرفته تا گرافیک ویژه، کدنویسی و ...) و مبلغ پرداخت کاربران در مقابل هزینه های زندگی امروز واقعا ناچیز است و کاربران با خرید درون برنامه ای نه تنها از یک بازی منحصر به فرد استفاده می­کنند بلکه در چرخه تولید و ساخت قسمت های بعدی نیز سهیم می­شوند.

چالش دیگر ثبت نشده ایده ها و مالکیت معنوی ایده ها در ایران است. زمانی که ما با چالشی مواجه می­شویم و بعد از بررسی های بسیار و صرف وقت و هزینه و نیروی زیاد برای راه اندازی آن تلاش می­کنیم، عده ای هستند که آگاهانه یا ناآگاهانه از این موارد استفاده می­کنند( از لوگویی که با ساعتها همفکری و ایده پردازی کشیده شده است تا مشتریان و ...)

مساله بعد، معرفی محصول، تبلیغات و شناخته شدن در  دنیای دیجیتال مارکتینگ است که در بازار امروز حرف اول را می­زند. معرفی محصول در زمان مناسب به مشتریان هدف، یک هنر است که خود نیاز به بودجه و ارتباطات گسترده دارد.

همچنین افزایش آگاهی در زمینه استفاده درست و مناسب از تکنولوژی مساله ای است که باید مدنظر قرار گیرد. بسیاری از خانواده ها در روند افراط و تفریط یا گوشی های همراه را به طور کل از فرزندشان دریغ می­کنند و یا مدت زمان زیادی کودک را در دنیای دیجیتال رها می­کنند. گوشی های هوشمند وتکنولوژی عضوی جدانشدنی از قرن 21 و زندگی نسل جدید هستند و کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تکنولوژی می­تواند دنیای کودکان را نیز به مکانی متفاوت و مثبت تبدیل کند. همان طور که گوگل تمام قابلیت های جستجو را برای همه افراد کم توان درنظر گرفته است و دریچه ای جدید برای آنها گشوده شده است.  خانواده ها و متخصصین داخل کشور نیز باید روال متعادلی در استفاده از این ابزارها داشته باشند و از نتایج تحقیقات علمی روز استفاده کنند.

از شرکت نرم افزاری تا استارتاپ شدن

بعد از همکاری با بازی بزرگ MITA همیشه رویای ساختن یک مجموعه بازی ایرانی که فراتر از آموزش مستقیم کلمات باشد در ذهن ما وجود داشت. با افزایش ارتباطات با خانوادهای کودکان خاص و عادی و  تحقیق  در مورد سن طلایی کودکان، شیوع کرونا و در خانه ماندن کودکان،  این نیاز را بیشتر حس کردیم که باید به روال کار خود سرعت ببخشیم.

من (مریم ستار)  به عنوان مادری که از یک سو در مدارس و مهد کودک ها با کودکان و کادر آموزشی ارتباط داشتم و از سوی دیگر با چالش های کودکان خاص و خانواده هایشان در کلینیک ها و مراکز توانبخشی روبرو شده بودم، نقطه ارتباط میان این دو و نقطه تقابل را به خوبی با تمام وجود لمس کرده بودم و همه نیازها  را موشکافانه بررسی می­کردم و به دنبال یافتن پلی برای ارتباط بین این دو بود.  قهرمان کوچولو  همان نقطه اشتراک و پل آرزوها و توانمندی ها بود که می توانست به هر کودکی کمک کند، به شیوه ای منحصر به خود یاد بگیرد و بازی کند!

قهرمان کوچولو؛ بازی، شادی، توانمندسازی

تا به امروز حدود 26 بازی از برقراری تماس چشمی تا آموزش های پیش از دبستان و خودیاری تا  ارتباط برقرار کردن در مجموعه قهرمان کوچولو تولید و منتشر شده است و قسمت های دیگری نیز در حال ساخت می باشد. دو شخصیت اصلی بازی البرز و دنا هستند که در کنار سایر کودکان و بزرگسالان در بازی ها نقش آفرینی می­کنند و همپنین یک ربات انسان گونه قهرمان که مشوق اصلی کودکان در روند بازی هاست.

خانواده ها می­توانند مدت زمان بازی را تعیین کنند. همچنین موسیقی های بازی بر حسب حساسیت کودک قابل تغییر یا قطع و وصل هستند. از نظر رنگ بندی و سایر حواس نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است و قبل از انتشار بازی، به وسیله کودکان مختلف تست شده و بازخورد ها اثر داده شده اند.

تلاش ما این است که با توجه به اهمیت بازی در دنیای کودکانه، اجبار را از روند آموزشی کودکان حذف کنیم و آموزش غیر مستقیم نیازهای کاربردی زندگی را در قالب بازی به آنها ارایه دهیم.

ویژگی‌های قهرمان کوچولو

 

بازی های قهرمان کوچولو و سناریوها  توسط متخصصین علمی بررسی می­شوند.

محیط ها تا جای ممکن شبیه سازی شده محیط های واقعی هستند و در کاهش اضطراب کودک موثرند.

جملات و مراحل بازی به افزایش درک و کلام کودک کمک می­کند.

مسایل حسی کودکان در نظر گرفته شده است.

سناریو های تعاملی باعث می­شود کودک در تمامی مراحل خود را نقش اول و موثر بداند.

آموزش های کاربری برای زندگی روزمره و به صورت هدفمند و غیرمستقیم

امکان ضبط و پخش صدای کودک

دارای قفل والدین

قابلیت تغییر موسیقی زمینه و یا قطع و وصل آن

بدون تبلیغات

اضافه شدن قسمت های جدید

الگوی درآمدی قهرمان کوچولو

در حال حاضر این بازی ها به صورت جداگانه درکافه بازار منتشر شده اند و دارای قسمت های رایگان و قفل هستند که با پرداخت درون برنامه ای برای کاربر باز می­شود. در ادامه و با افزایش قسمت ها احتمال پرداخت اشتراکی وجود دارد.

در حال حاضر به دنبال افزایش کاربر و رایزنی با سازمان بهزیستی و سایر ارگان های خصوصی و دولتی برای خرید تعدادی بازی هستیم.

قهرمان کوچولو سعی دارد در سال‌های آینده به کاربردی ترین نرم‎‌افزار آموزشی در قالب بازی تبدیل شود.

خانواده ها اطمینان دارند که فرزندانشان مهارت‌هایی که پیش از ورود به محیط پر چالش زندگی لازم است را در محیط های شبیه سازی شده قهرمان کوچولو بارها و بارها تمرین و نقش بازی کرده اند.

داشتن همکاران قوی و باانگیزه که از ابتدای مسیر همراه ما بودند و علاوه بر نیروی جوانی و تجربه در ساخت نرم افزارهای مختلف را داشتند یکی از عوامل اثرگذار در موفق بودن عملکرد تیمی قهرمان کوچولو است.

سرکار خانم مهسا صالح دوست که سالها در زمینه سلامت همراه تجربه و تخصص دارند و خانم دکتر مژگان ستار که ارتباط بخش علمی و تخصصی ما را بر عهده دارند از هم بنیانگذاران ما هستند. خانمها مرجان پویانمهر و نگار زارع پور در بخش گرافیک سلیقه و هنر خود را برای بهبود کار به کار می­گیرند. همپنین  آقایان محمد امیدی، محمد منصوری، علی مکتبی و سرکار خانم نظافت در بخش فنی و تخصصی با تلاش­های شبانه روزی خود و هم فکری هایشان ما را یاری می­دهند.

 امیدواریم کودکان سرزمینمان،  قهرمان های کوچک درون خود را کشف کنند و دنیای شاد کودکانه شان بن مایه بزرگسالی شیرینی برای آنها شود. 

همه کودکان یاد می­گیرند اما نه به یک روش یکسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *