اخبار و رویداد ها

قهرمان کوچولو در خبرگزاری علم و فناوری

قهرمان کوچولو در خبرگزاری علم و فناوری

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، از بدو تولد انسان به دنبال بازی و سرگرمی بوده و از روزی که انسان متولد شده، بازی هم وجود داشته است .

در همین خصوص بازی برای کودکان از دغدغه های والدین و یکی از مهم ترین بخش های تکاملی ذهن و جسم کودکان است . به اعتقاد برخی بازی نقشی حیاتی و کلیدی در زندگی بشر دارد و این موضوع در زندگی و حیات کودکان پررنگ تر و با اهمیت تر می باشد که حتی به تنفس برای کودکان تشبیه شده است .

بازی ها و سرگرمی ها با توجه به فرهنگ، اعتقادات، سلایق، آداب و رسوم آن منطقه و سرزمین می تواند متفاوت باشد .

در سبک زندگی اسلامی به نقش بازی در زندگی کودک توجه ویژه ‌ای شده و بازی از اهمیت خاصی برخوردار است. با اندکی تامل در فرمایشات و بررسی سیره و روش تربیتی اهل بیت (ع) به اهمیت بازی در زندکی کودک پی خواهیم برد .

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند:"دع ابنک یلعب سبع سنین؛ کودک خود را هفت سال آزاد بگذار بازی کند. (سفینه البحار، ج. ۸، ص. ۵۸۰) .

در سیره رفتاری پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) نمونه ‌های بسیاری از بازی آنان با کودکان و تاکید بر تشویق کودکان به بازی کردن، وجود دارد. در کنوانسیون حقوق کودک ۱۹۸۹ سازمان ملل متحد، ماده ۳۱-۱ این امر نیز مورد تایید قرار گرفته است و شامل بیانیه ‌ای در رابطه با "حقوق کودک برای استراحت، تفریح، مشغول شدن به بازی و تفریحات مناسب برای سنش و شرکت آزادانه در فعالیت ‌های فرهنگی هنری گوناگون است .

در همین راستا گروه ها و مجموعه های مختلفی به حوزه بازی و سرگرمی کودکان ورود کرده و اتفاقات خوبی را متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی رقم زده اند .

شرکت داده نگار داتیس پارس از شرکت های فعال در حوزه آموزش مجازی با ابزارهای مختلف و تکنولوژی های روز دنیاست تا بتواند در این ایام که کرونا در حال یکه تازی می باشد، جهت ارتقای کیفیت آموزش به ویژه در حوزه سلامت به صورت مجازی گام بردارد .

از محصولات و بازی های مهم و قابل توجه شرکت داده نگار داتیس پارس، اپلیکیشن قهرمان کوچولو است که برای کودکان زیر هشت سال و بطور ویژه برای کودکان طیف اوتیسم آماده شده تا از طریق بازی و سرگرمی، آموزش هایی را به کودکان داشته باشد .

مریم ستار، بنیانگذار مجموعه بازی قهرمان کوچولو و مدیرعامل شرکت داده نگار داتیس پارس در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری گفت: مجموعه بازی قهرمان کوچولو اولین شرکت تولید کننده محصولات دیجیتال درحوزه سلامت برای کودکان به ویژه کودکان با نیازهای ویژه و طیف اوتیسم می باشد .

 

وی پیرامون ایده مجموعه بازی قهرمان کوچولو اظهار داشت: ایده مجموعه بازی قهرمان کوچولو از سال ۱۳۹۷ در ذهن ما وجود داشت اما فرصتی برای تجاری شدن و تبدیل به محصول نداشتیم تا اینکه در سال ۱۳۹۹ قهرمان کوچولو در فراخوان شتابدهی هاب شیراز شرکت کردیم و از بین ۷۶ تیم شرکت کننده تیم برتر معرفی شدیم و مورد حمایت مجموعه هاب شیراز قرار گرفت .

مدیرعامل شرکت داده نگار داتیس پارس ادامه داد: همسرم مهندس مرتضی ستار سال های زیادی در حوزه فناوری اطلاعات کار کرده و تجربیات خوب و مفیدی داشتند که موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد ایشان نیز استفاده از بازی درمانی برای کمک به کودکان با نیازهای ویژه بود .

وی همچنین گفت: برای ادامه و بهتر شدن کارمان، از ظرفیت های مژگان ستار مختصص مغز و اعصاب و و مهسا صالح بهره گرفته و به ما پیوستند تا بتوانیم محصول را همگانی کنیم .

بنیانگذار مجموعه بازی قهرمان کوچولو متذکر شد: زمانی که فرزندم به سن دوسالگی رسید متوجه شدیم در گفتار و رفتار مانند همسن سال خودش نمی باشد و به کلینیک های گفتار درمانی مراجعه کردیم. در آنجا برای اولین بار اوتیسم توانبخشی و درماندگی را درک کردیم و با طیف وسیعی از کودکان عادی و کودکان خاص روبرو شدیم که نیازمند خدمات توانبخشی بودند و از راه های دور و نزدیک برای درمان مراجعه می کردند و با مشکلات زیادی در انتخاب کلینیک ها و آموزش فرزندانشان مواجه بودند .‌

وی اضافه کرد: در تحقیقاتی که انجام دادیم با شعار فناوری های یاری رسان سازمان ملل آشنا شدیم و اینکه در دنیا پیشرفت های زیادی با استفاده از تکنولوژی و نرم افزارهای مناسب در کودکان خاص به ویژه کودکان طیف اوتیسم ایجاد شده است .

به گفته وی برای بهبود عملکرد و کمک به این کودکان خاص از ربات ها نیز بهره گرفته اند .

 

یکی از ملاک ها و اهمیت کسب و کارها برپایه علم و دانش، اشتغالزایی آن است که تیم قهرمان کوچولو به گفته مدیرعاملش توانسته برای پنج نفر به صورت مستقیم و برای سه نفر به صورت پاره وقت اشتغالزایی نماید .

وی با ذکر اینکه در کشور هشت میلیون کودک زیر هشت سال داریم، تصریح کرد: مجموعه بازی های ما، بازی هایی شاد و جذاب و تعاملی برای همه کودکان زیر ۸ سال که تقریبا ۸ میلیون از جمعیت ایران را پوشش می دهند قابل استفاده است اما باتوجه به نبود بازی های با سناریو تعاملی و جذاب و قابلیت شخصی سازی به طور ویژه برای کودکان خاص دیرآموز، طیف اوتیسم، اختلال یادگیری، بهینه سازی شده است .

مریم ستار که با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری گفت و گو می کرد، ادامه داد: از مجموعه بازی های قهرمان کوچولو مهارت خودیاری کلمات جادویی، دنیای الفبا و همچنین دنیا اعداد در دسترس هستند و به زودی قسمت های بیشتری شامل آموزش احساسات و تعاملات اجتماعی نیز منتشر خواهد شد .

بطور قطع برای موفقیت و ثمر دادن یک کسب و کار، همراهی مسئولین و حمایت مردم را نیاز دارد که ستار در این خصوص گفت: مردم ما بسیار مهربان و همراه هستند و چنانچه در مورد اختلال اوتیسم و سایر مواردی که کودک ناخواسته درگیر آن شده است آگاهی کافی داشته باشند، حتما همراهی و همکاری خواهند کرد.

 

وی افزود: از مسئولین محترم تقاضا داریم که در زمینه آگاهی در مورد تفاوت ها در جامعه به ویژه از مهدکودک ها و مدارس شروع کنند تا افراد توان یاب بتوانند در جامعه زندگی راحتری داشته باشند و غیراز درد بیماری درد دیگری را متحمل نشوند. درحال حاضر هزینه های کاردرمانی و توانبخشی در کشور ما در اغلب موارد از  بیمه پوشش داده نمی شود و این هزینه ها برای یک روز و یکماه نمی باشد و سالها ادامه دارد.

بنیانگذار مجموعه بازی قهرمان کوچولو در پایان خاطر نشان کرد: ما به دنبال این هدف هستیم که هر کودک در هر شهر یا روستای دور افتاده بتوانند به حداقل خدمات مورد نیاز و توانایی های لازم بدست بیاورند و از فرصت طلایی و یادگیری را ازدست ندهند .

گفت وگو از احسان ایوبی

محمد صادقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *